Ansökan om studieuppehåll

Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Blankett SR09-A2

Med studieuppehåll avses ett uppehåll i studierna som anmälts till högskolan av studenten. Särskilda skäl för att få fortsätta studierna efter studieuppehåll kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring eller studentfackliga uppdrag. Högskolans medgivande om att studenten får fortsätta sina studier efter studieuppehåll skall lämnas för en bestämd tid. (UHRFS 2013:3).

OBS! Handlingar som skickas till högskolan är att anses som allmänna och kan komma att lämnas ut om någon begär det. Alternativt kan intyg visas upp för handläggare på högskolan. Efter att beslut har fattats arkiveras handlingarna.

Vid Högskolan i Borås gäller följande

Ett beslut om studieuppehåll ska innehålla besked om hur och när återupptagande sker. Efter studieuppehåll ska studenten meddela sin avsikt att återuppta studierna enligt beslut om återkomst.


(*) Obligatoriskt fält


  • Tecken kvar
  • Skäl till studieuppehållet
  • Följande dokument styrker ansökan (bevittnad kopia)
    • Ärendets gång

      • Formulär fylls i och student anger skäl för studieuppehåll samt styrker ansökan med intyg

      • Beslut fattas av studierektor eller motsvarande funktion.

      • Beslut meddelas student samt vid bifall registreras studieuppehåll i Ladok.

      • För att återupptag studier ska student, senast det datum som anges i beslut om studieuppehåll, skicka in formulär "Återkomst till studier".

    • Information om behandlingen av personuppgifter

      Uppgifter som du lämnar om dig själv i formuläret kommer att behandlas av högskolan för att handlägga ditt ärende. Efter avslutad handläggning kommer uppgifterna att bevaras, i enlighet med gällande gallringsregler och beslut.

      Högskolan i Borås är personuppgiftsansvarig för behandlingen, som sker med stöd av artikel 6.1 (e) och artikel 9.2 (g) i EU:s dataskyddsförordning samt 3 kap. 3 § 2 p. i dataskyddslagen.

      Du har rätt att få tillgång till de personuppgifter som behandlas om dig (ett så kallat registerutdrag) och begära rättelse eller radering av dessa. Du har också rätt att invända mot behandlingen och begära att behandlingen begränsas. Dessa rättigheter är inte ovillkorliga och kan inte alltid tillmötesgås, till exempel är högskolans möjlighet att gallra information begränsad.

      Om du har frågor kring behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta högskolan.

      Om du är missnöjd med hur dina personuppgifter behandlas kan du kontakta högskolans dataskyddsombud genom e-post till dataskydd@hb.se.  

      Du har också alltid rätt att vända dig med klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet.